top of page

סיפור של חיבורים - שיפוץ בית פרטי בנורדיה 02

פרויקט נורדיה 02 בשבילי הוא סיפור של חיבורים.

אנשים מיוחדים ויצירתיים, עבודות פסיפס, אוסף פסלי כבשים, הרבה בקבוקי יין, חיבור בין ישן לחדש, חיבור בין עץ, לבן, בורדו, כחול ואריחים מיוחדים. חיבורים הרמוניים שיוצרים שמחה בלב. כבר כשנכנסתי לחצר ביתם, הבנתי שמדובר באנשים מאוד מיוחדים. לאורך החצר ופנים הבית היו יצירות פסיפס צבעוניות, פסלים רבים מאוד של כבשים שנאספו מכל העולם, צבע הבורדו שחזר על עצמו וגודש של חפצים ומזכרות משנים עברו.

היה ברור מההתחלה שחלק גדול ונכבד מהדברים הוא פה להישאר ויהיה חלק מהתכנון והעיצוב. יחד עם זאת היה ברור שגם נדרשת עבודת מיון וסידור משמעותית (שבזכותה התגלו אוצרות שהוצאו ממקומם הגדוש למקום של כבוד בעיצוב החדש).

כך נראה הבית לפני:

לאחר שאלון עומק, כדי להבין מהם הרצונות, הצרכים והחלומות שלהם, דנו באופציות השונות לתכנון והעיצוב. הבית, שבעצם לא עבר שיפוץ מזה שנים רבות, היה מחולק בצורה שלא התאימה כבר לזוג, שילדיו ברובם כבר גרים מחוץ לבית.

בשלב התכנון ואפיון הצרכים, הלקוחות נעו בין הרצון לשמור על דברים שחשובים להם שקיימים בבית, אל מול הרצון להתחדש ולהתאים לצרכים חדשים ולהרגלים חדשים. כך שהיה ברור שישנם פריטי עץ שהם פה להישאר, כמו למשל חלק מחלונות העץ המיוחדים וקיר מעץ בפינת האוכל וכדומה. כמו כן היה ברור שנשלב את הפסיפס הנפלא, את צבע הבורדו (אליו הוספנו גם כחול כדי לאזן) והעץ ואת הכבשים האהובות. וגם בקשות מיוחדות כמו מקום ל- 50 בקבוקי יין (לא כולל מקרר היינות).

וכך יצאנו לדרך.

חלק מתהליך התכנון, כלל הדמיה:

תכנית הבית לפני ואחרי:

 

והנה התוצאה הסופית

 

המטבח והכניסה לבית:

המטבח המקורי היה סגור עם קיר בצורת "ר" באמצע, חסום מהכניסה ומהחלל הציבורי ומנגד היה ממנו מעבר אל מרפסת הכביסה. כך שהיה מטבח מקוטע מאוד וקלסטרופובי. את הקירות הסוגרים בחרנו להסיר על מנת לפתוח את כל החלל וליצר נקודות מבט אל הכניסה, פינת האוכל וחדר המגורים. את המעבר למרפסת הכביסה סגרנו, כדי ליצור מטבח יעיל עם רצף נוח לעבודה בו. מאחר ומדובר במטבח פעיל מאוד, בחרנו בפורמייקה פרקטית בגוונים של לבן שבור ועץ אלון. דלת הכניסה הוחלפה לדלת מזוגגת בגוון בורדו (ולצידה תוכלו לראות את ביתם החדש של חלק מהכבשים). כדי להכניס ענין ואופי, נבחר למטבח חיפוי של אריחי קרמיקה מצויירת, כשלצד גוון הבורדו הוספנו גם גוון כחול, כדי לאזן וליצור מראה הרמוני יותר. אריחי קרמיקה צבעונית הם מוטיב חוזר לאורך העיצוב בפרויקט והתכתבו נהדר עם אהבתם לפסיפס.

חלק מרכזי במטבח הוא אזור הישיבה היומיומי שהיה חשוב לבני המשפחה שיכיל 6 אנשים. חצי האי משמש גם כמשטח עבודה נוסף, גם כאיחסון, וגם פינת הקפה. ודאגנו לנצל את פינת המטבח באזור זה למגירות מן הצד השני.

חדר אחסון וכביסה:

כדי להסביר את אזור האיחסון, חייבים לחזור לרגע לדבר על המטבח. מטבח פעיל מאוד ומארח, שבו הייתה דרישה לחצי אי ישיבה שמכיל לא פחות מ- 6 אנשים. אזור הישיבה תופס חלק נכבד ובעצם צמצם משמעותית את אזורי האחסון הנדרשים כגון מזווה ובין היתר גם איחסון 50 בקבוקי יין ומקרר יין.

ההחלטה הייתה ליצור אזור נפרד שיכיל את כל אלו. כך שבגבו של המטבח ובקרבתו יצרנו את חלל הכביסה והאחסון. הכניסה דרך דלת הפרדה מזוגגת ומיוחדת, בחלקו הראשון אזור אחסון ובהמשכו אזור כביסה עם יציאה לחצר.

קיר האחסון עוצב בלבן כשבמרכזו צורת "ח" בגוון של עץ אלון. בתוך ה-"ח" מעץ נמצאים: מקרר היינות, איחסון ל-50 בקבוקי יין, מקום לסיר גדול וגבוה במיוחד, ומגירות לתפוחי אדמה, בצל ועוד. באמצע ה-"ח" שני ארונות מזווה כפול. ומעל כל זה אחסון רב נוסף לטובת המטבח ובכלל.  מימין לכניסה מקום לתליית מגב, מטאטא ושואב דייסון.

בהמשך חדר כביסה, שמצידו האחד: ארון כיור נירוסטה עגול, מכונות כביסה ומייבש עם פתח עליון ומעל אחסון לחומרי ניקוי וכדומה. בצדו השני: ארון דלפק עבודה שמתחתיו מגירות לכביסה מלוכלכת ומעליו אחסון הכולל גם אפשרות לתליית קולבים.

כל מה שצריך מחדר כביסה פונקציונאלי.

מבחינה עיצובית, מאחר ומדובר בחלל צר וארוך, שמרנו על הגוונים הלבנים שמשדרים ניקיון, עם העץ  שנותן חמימות. משני צדי החלל דלתות מזוגגות שמכניסות עוד אור ואוויר, והוספנו אריחים מצויירים צבעוניים שמכניסים אופי ושמחה לכל החלל ומתכתבים עם האהבה לפסיפס.

סוויטת ההורים:

חדר ההורים במקור היה חדר מאוד קטן, בגודל סטנדרטי (כ-12 מ"ר) עם יציאה לחצר אחורית ומקלחת ממש קטנה.

בחרנו לאחד את חדר ההורים עם החדר הצמוד לסוויטת הורים, מה שאיפשר גם להגדיל את המקלחת.

בשלב התכנון (יחד עם מהנדס כמובן) שיערנו שיש קורת בטון בין שני החדרים. ולכן, תוכלו לראות בהדמיה, תכננו לחפות את הקורה בעץ ולהוסיף עוד 3 קורות קטנות לדקורציה. בשלב הביצוע כששברנו את הקיר, גילינו שאין מדובר בקורת בטון ועל כן הוחלט לוותר על מראה הקורות.

כלל התכנון של החלל היה במחשבה על העתיד, למקרה שחלילה יהיה צורך בחלל מונגש. כך שדאגנו לדלתות רחבות ומעברים רחבים. בנוסף חיבור שני החדרים איפשר גם לחלק את החדר לאזורים נוחים. צד אחד של החדר עם ארונות קיר ושידה בשבילו וצד שני של החדר עם ארונות קיר ושידה ומראה ותליה בשבילה.

כמות החלונות המרובים (חלונות העץ המקוריים שהוחלט להשאירם) היוו אתגר תכנוני, והפתרון בצורת שידות היו פתרון מתבקש.

החדר בגוונים נטרליים ושלווים של לבן ועץ ומעל המיטה תמונת פסיפס צבעונית ושמחה, שיצרה במיוחד בעלת הבית.

גב המיטה גם הוא יצירה של החתן, ששילב בין עבודת עץ לאפוקסי ו"שתל" בפנים פסלוני כבסים קטנים.

ממול המיטה אזור אחסון מתחת למדרגות העלייה לקומה השנייה. אזור אחסון שנסגר עם דלת אסם מיוחדת מעץ אלון. ליד דלת הכניסה לחדר אחסון נוסף לנעליים.

כבשים מיוחדים מאוסף הכבשים מקשטים ומעטרים סביב החדר כולו וגם תמונת רקמה מעשה ידיה של בעלת הבית.

מקלחת הורים:

כמו חדר ההורים, גם מקלחת ההורים תוכננה במחשבה על העתיד, למקרה שחלילה יהיה צורך בחלל מונגש. כך שדאגנו לדלתות רחבות ומעברים רחבים.

ברצפה ובקיר האסלה בחרנו באריח מצוייר צבעוני בגוונים של כחול, אפור תכלכל בהיר וחום כתמתם. על הקירות אריחים בצורה אנכית בגוון לבן שבור.

הגוונים של האריח המצוייר שימשו לבחירת גוון ארון הכיור התכול אפור.

מעל ארון הכיור, מראת פסיפס שהכינה במיוחד בעלת הבית, ובחרה באותם הגוונים שנמצאים באריח המצוייר.

אזור המקלחון עצמו רחב ידיים במיוחד עם אותו אריח צבעוני ברצפה. הקירות עם אריח לבן ונישת סבונים שבה שוב אותו אריח מצוייר צבעוני.

נוצרה מקלחת מיוחדת, צבעונית, שמחה והרמונית ויחד עם זאת מאוד פרקטית.


שירותי האורחים וחדר העבודה:

בחדר שירותי האורחים וחדר העבודה אני תמיד רואה הזדמנות לעצב קצת יותר צבעוני ולהעז בלי לפחד. במיוחד כשמדובר בצבע על הקיר שאותו אפשר תמיד לעדן ולהחליף כשבא, בצורה קלה למדי.

בחלל שירותי האורחים בחרנו בעיצוב פחות שגרתי, בחרנו באריח מצוייר דומיננטי על הרצפה, שעלה על קיר האסלה. בחרנו במיוחד באריח שיש בו את גוון הבורדו האהוב על הלקוחות, כדי להשתמש באותו הגוון על הקיר המשמעותי שבו נמצאים הכיור, המראה וגוף התאורה הקירי (יש גם גוף בתקרה בנוסף).

חיברנו בין האריחים לקיר על ידי פרופיל פולימרי עדין והוספנו תמונה (מאוסף ציורים של בעלי הבית) שהתאימה לאווירה. כך שבחלל מאוד קטן נוצר מקום מיוחד, הרמוני ועם אופי.

בעתיד אם ירצו, יוכלו לשנות את הבורדו לגוון אחר שנמצא באריח (למשל כחול), או לגוון לבן נטרלי.


חדר העבודה, הוא חדר קטן מאוד, יותר נכון חצי חדר, שגודלו לא השתנה במהלך השיפוץ.

המטרה הייתה להכניס בחדר קטן מאוד גם אזור עבודה וגם מיטה ואזור משחק לנכדים.

גם פה ראיתי הזדמנות לשלב את הגוון הבורדו בצורה משמעותית יותר, כי זה גם חלל שיותר קל להיות בו יצירתי ולהתפרע. ושוב, זה רק צבע על הקיר ותמיד ניתן לצבוע שוב בגוון מתון יותר.

הקיר הבורדו בעצם משמש גם כקו הפרדה תחושתי בין אזור העבודה לבין אזור הנכדים (צד הנכדים לא צולם וניתן לראותו רק בהדמיה, כשבסופו של דבר הקיר הכחול לא בוצע).

על הקיר הבורדו באזור קו ההפרדה נתלו שני הדפסי ציורים שלי "אנשים בעולם" שנותנים את תחושת ההמשכיות לחלק השני של החדר.

מבחינת עיצוב רהיט אזור העבודה, תכננתי רהיט שיוכל להסתיר את האחסון הרב שגדש קודם לכן את חדר העבודה. רהיט שיהיה גם פונקציונלי וגם מעוצב יפה ונעים. כאשר המטרה להוריד את הגודש של החפצים הרבים שרצו לאחסן ושהחדר ירגיש נעים גם עבור הנכדים שמתארחים.


ואנקדוטה לסיום:

הדבר האחרון שעשינו בפרויקט, היה לסדר את הויטרינה עם המוני הכבשים ובכלל לסדר אותם בבית. כמות של מעל 10 ארגזים מלאים בכבשים (אני תוהה אם יש מצב שהיו שישה עשר ארגזים?!).

וככה במשך כמה שעות, אנחנו מוציאות כבשים, מנקות ואני מסדרת אותם בויטרינה.

לפתע בעלת הבית מוציאה כבש גבוה במיוחד עם קרניים ארוכות, עשוי עץ.

ואני אומרת לה:

זה לא כבש זה ראם  (לרגע הרגשתי כמו הילד בספר "הילד הזה הוא אני" של יהודה אטלס, שמצא בתוך שקית גרעיני חמניה, בוטן אחד).

והיא אמרה:  

כן את זה נמסור כבר.  

וככה יצא שראם שלי קיבל ראם.


בסיום הפרויקט, אחרי שתלינו את התמונות על הקירות וסידרנו את האביזרים והכבשים כולן, נשמתי עמוק בשמחה וגאווה. ידעתי שאני משאירה אותם בבית שיהיה להם הרבה יותר קל להשאיר אותו מאורגן ומסודר, בלי מאמץ מיותר.

 

קרדיטים: צילומים: מרוה הרוש נגרות: אמיר גלעדי- טנדה

קבלן: טארק ביטראן

אלומניום+מקלחון: מישל אלומניום

קרמיקה, אביזרים סניטריים וארון אמבטיה: ענבל אריחים מצויירים

אריחי מטבח – ונציה קרמיקה.

תאורה: מחסני תאורה

דלתות פנים: דלתות חמדיה

דלת כניסה: אבי שוורץ -רב בריח

פרקט: נגב קרמיקה

ידיות: יעד פרזול Yaad Pirzul

שיש: Fervital - פרביטל

כבשים ועבודות פסיפס (תמונה מעל מיטה, מראה עם מסגרת פסיפס) - בעלת הבית

הדפסים בחדר עבודה: אפרת מורד

תכנון ועיצוב: אפרת מורד

 
44 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

כתבות וטיפים בעיצוב

ישירות למייל שלך

bottom of page