top of page

להפוך דירת קבלן לבַּיִת - עיצוב דירה בתל אביב

כשדיברנו בפעם הראשונה, היא סיפרה לי על ההחלטה אחרי שנים לחזור למרכז. לעבור מעיר מרוחקת ומדירה גדולה ומרווחת מאוד שבה גרה, אל דירה קטנה בתל אביב. שינוי מאוד משמעותי ולא פשוט.


מבין המילים שלה, הבנתי שהבית צריך לשקף מצד אחד שקט, נחת, שלווה, ים, ציפורים מצייצות, צמחיה, ולא פחות מכך, צבע, חיים, פרקטיות והתאמה מדויקת לצרכים. הגוונים שבחרנו: לבן, עץ, כחול, תכלת, בורדו ורדרד ונגיעות צבעוניות עדינות. בנוסף, מאחר ואני רואה חשיבות עליונה לשמר דברים מהבית הקודם ולשלב ישן וחדש, עברו מהבית הקודם ומצאו את מקומם בשמחה בבית החדש: פסלוני ציפורים, פסלוני חתולים, ועוד. וגם שעון קוקייה מיוחד ביותר, שמשמיע כל שעה ציוצי ציפורים ופעמונים.


להפוך דירת קבלן לבַּיִת – זה היה הסיפור של הפרויקט הזה.

מבין התמונות שצולמו בבית הזה בכמה שעות ספורות, מקופל לו תהליך של מעל לשנתיים, של היכרות מעמיקה, של רגישות, הקשבה וחברות.


קצת נתונים מאתגרים איתם התמודדנו: הדירה, שגודלה כ- 90 מ"ר, שאינה נחשבת גדולה לדירת 4 חדרים, תוכננה עם מטבח קטן יחסית של כ-8 מ"ר, שחלק ניכר בו הוא קיר מסך זכוכית. הדירה ללא מרפסת כביסה נפרדת שבדרך כלל מכילה מקומות איחסון רבים. במרכז הבית ממ"ד שלא איפשר גמישות תכנונית מבחינת הזזת קירות. כלל החדרים היו נחוצים, לא ניתן היה לותר על אף חדר.

וכך יצאנו לדרך.

תכנית הבית ותכנית ההדמיה:

בשלבים מאוד ראשוניים בתכנון גיליתי שיש במטבח קיר מסך מזכוכית, שיוצר צורת "ר".

הצורה הזו הפכה להשראה ומעין קונספט שחוזר על עצמו במקומות שונים בבית, לעיתים בצורה מרומזת, של "ר" או "L".

חלק מתהליך התכנון, כלל הדמיה:

 

והנה התוצאה הסופית

 

המטבח:

המטבח הקטן, צר וארוך. בצידו השמאלי קיר, והיתר קיר מסך זכוכית בצורת "ר".

בחרנו בגוון עיקרי של לבן שבור והכנסנו חמימות עם עץ אלון. את גודלו של קיר המסך ואת תחושת הקרירות שברנו שאמצעות מדף עץ עבה, גם הוא ממשיך את צורת ה-"ר". עליו ניתן להניח צמחיה ירוקה, שמכניסה חיים וחמימות לחלל. מנגד, את המטבח הלבן מעטרים מדפי עץ, גם הם בצורת "ר" כאיזון חוזר צורני לקיר הזכוכית שמימול.


לאורך קיר הזכוכית, הוספנו דלפק מותאם, לשימוש יומיומי, שמשאיר את החלון פנוי לכל גובהו עד התחתית, ומאפשר לשבת אל מול הנוף והעצים שמשתקפים ממנו.


כחלק מהדלפק, שיוצר גם הוא את צורת ה-"ר", מקום לסלסלות בצל ותפו"א, יינות ועוד, ובצידו השני מקום ליינות וספרי בישול. מעל הדלפק, מדפי כוסות וצנצנות ושעון הקוקייה הישן. כסאות הדלפק הגיעו מהדירה הקודמת והריפוד עליהם הוחלף לגוון בורדו שיתאים לעיצוב בדירה החדשה.

ממעל יורד גוף תאורה ייחודי שהרכבנו במיוחד ובגוונים של תכלת, בורדו, לבן ושחור. באיזון עם גווניו התכולים של האריחים המשושים על הקיר המטבח.


אחת הבעיות בגודלו של המטבח הייתה שלא היה מקום להכניס מזווה. כדי להוסיף בכל זאת את הרכיב הכה חשוב בדירה כזו קטנה, יצרנו יחידת נגרות בצורת "ר", שהיא מעין הארכה למטבח, יחידת נגרות שמשותפת עם הסלון. מכיוון הסלון, נראית כשידת סלון לכל דבר וענין, ומהצד של המטבח, נפתחת הדלת למזווה מגירות ובנוסף אחסון לכל הגובה.

והתוצאה, מטבח פרקטי, נעים ורגוע שמנצל לטובה את כל הנתונים ההתחלתיים המאתגרים.

חדר המגורים:

רהיט הנגרות המשותף עם המטבח, מכיוון הסלון הוא שידת הטלויזייה.

הרהיט לא נראה חריג ולא מסגיר את ההפתעה שבתוכו- חלקו האנכי הוא בעצם מזווה המטבח, שנפתח מכיוון המטבח. חלקו האופקי הוא מגירות ששייכות לאזור הסלון.

צורת רהיט הנגרות היא צורת "ר" שחוזרת על עצמה, כמו במטבח.


ממול ספה בגוון כחול עם כריות צבעוניות משמחות, ולצידה 2 כורסאות, האחת אפורה תכולה והשניה צבעונית ומקפיצה את החלל עם הגוונים המשמחים שבה. לצד הספה, שידת צד מותאמת לצרכים לאחסון ושימוש מחשב נייד.

מעל הספה תמונה מרגיעה שמתאימה לגוונים שנבחרו לכל החלל,  ובצידה מדפי עץ קטנים בצורה מדורגת.

המראה שנוצר, מרגיע, שלו ונעים. נקי ועם זאת צבעוני וחמים.


פינת האוכל:

פינת האוכל היא חלק מהחלל הציבורי ומהכניסה לדירה. על מנת לתת תחושה קלילה לכניסה לדירה והמעבר ליתר חלקיה, הבחירה היתה בפינת אוכל עגולה מעץ, שאינה מכבידה על החלל ומאפשרת זרימה תנועתית. ומעליה גוף תאורה קליל גם הוא עגול ומעץ.


הקיר האחורי של פינת האוכל היה מאתגר במיוחד, מצד שמאל נישה צרה יחסית ובצד ימין ארון החשמל שהיה גבוה במיוחד- התחיל קרוב לרצפה ועלה לגובה של כ-2 מטרים. בנישה ההחלטה היתה לתכנן שידה בגוון כחול ועץ אלון, המותאמת לצרכים לאחסון שימושי של פינת האוכל וכמו כן גיבוי אחסון למטבח. את ארון החשמל מכסה דלת משרביה צרה וארוכה בגוון תכול כאיזון צבעוני לגוון מושבי הכסאות. יחד, השידה והמשרביה יוצרים שוב את צורת "ר" שוכבת.

מעל לשידה הכחולה, זוג גופי תאורה מיוחדים בהרכבה אישית בגוונים של כחול, בורדו, לבן ושחור. ובינהם ציור צבעוני משמח בגווניו.

והתוצאה פינת אוכל פרקטית, קסומה, משמחת והרמונית.


חדר המאסטר:

חדר המאסטר, הוא חדר קטן יחסית, מינימליסטי וקומפקטי. בגלל גודלו (שלא ניתן היה לשנות כי הוא גובל בממ"ד) נאלצנו לבחור מיטה כמה שיותר צרה באורך, ולכן ויתרנו לחלוטין על גב מיטה. כדי לתת בכל זאת תחושה של גב מיטה, ההחלטה הייתה ליצור קיר מיוחד עם לייסטים שיוצרים מסגרות. בנוסף בחרנו בצבע כחול עמוק כדי לתת את התחושה הרצויה -של ים, חופש, רוגע ושלוה. הגוון הכחול יוצר מסגרת שעוטפת את המיטה לאורך קירות הצד והתקרה. ממול תמונה גדולה של ים כחול משלימה את התחושה. לצד המיטה שתי שידות מותאמות כמראה אחד לשנייה, עם מקום לספרים. ומעל השידות גופי תאורה ייחודיים שנבנו בהתאמה ומוסיפים גוון של שובבות.

משמאל לכניסה, כהמשך למסדרון, תוכנן ארון מותאם אישית הכולל חלקים פתוחים דקורטיביים וחלקים סגורים כמובן. שילוב הגוונים של העץ והלבן חוזר על צורת ה- "ר" גם פה.


המקלחת הכללית והמסדרון:

בשנים עברו כשהיו מתכננים דירות גדולות הרבה יותר, היה מקום ייחודי לכביסה. במקרה הטוב חדר כביסה מרווח נפרד שנמצא לרוב לצד המטבח או במקרה הפחות טוב, חדר כביסה שמגיעים אליו דרך חדר המקלחת הכללית.

כיום בדירות הקבלן ובטח בערי המטרופולין בהן הדירות ממש קטנו, ישנם מצבים שחדר הכביסה הופך לחלל קטן כחלק מארון/מסדרון. כך גם בדירה הזו.

מצד אחד המקלחת הכללית זכתה לחלון מיוחד משלה ולא משמשת אזור מעבר אל חדר כביסה. כמו כן ניתן לכבס בלי לוודא לפני מי נכנס למקלחת. מן הצד השני אין חדר הכביסה עם גישה לחלון לתליה, או איוורור ואור טבעיים, שזה חסרון לא קטן.


נתוני הדירה לא איפשרו חדר כביסה, ואזור הכביסה הוא חלק מהמסדרון. ההחלטה היתה ליצור ארון במראה אחיד לכל אורך המסדרון. ארון בגוון עץ אלון עם ידיות עץ תואמות. בצד השמאלי מכונות הכביסה, אחסון חומרי ניקוי, נייר טואלט וכדומה. בהמשך ארון אחסון נוסף למעילים, נעלים, אחסון מזוודות, שואבי אבק נטענים, סולם, דלי, מטאטא ומגב. והכל בהתאמה לצרכים.


המקלחת הכללית עוצבה בפשטות יחסית. החלון הגבוה מקנה לה תחושה נעימה, שטופת אור וייחודית. נבחרו גוונים של חול ועץ בשילוב צמחים ירוקים. כל זה יצר מקלחת מפנקת ומרגיעה. 


חדר האורחים וחדר העבודה:

בחדר האורחים ישנו חלון גבוה מהרצפה שמצד אחד מכניס הרבה אור ומצד שני מכתיב את סידור החדר. בחרנו בסגנון עיצוב נטרלי, ריהוט וגוונים נטרליים, שיתאים לכל אורח. בחדר ספת ישיבה שנפתחת למיטה רחבה (בתמונה במצבה הפתוח), שידת מצעים ובגדים ולצידה ספריה קטנה. גם פה בחרנו בגופי תאורה ייחודיים בהתאמה, שמכניסים קצת ענין, שובבות וצבע, שמתאימים למסגרת עם הציפורים הצבעוניות. והתוצאה: חדר מרגיע שבו כל אורח ירגיש בנוח.

חדר העבודה הוא חדר הממ"ד, מיקמנו על הקיר בו נמצא החלון רהיט נגרות גדול מותאם לפי הצרכים המדוייקים. הרהיט מכיל את כל מה שצריך בחדר העבודה ואף יותר ובתכנון מוקפד של נקודות חשמל נחוצות לשימושים שונים. הרהיט בחלקו התחתון בגוון עץ אלון ובחלק העליון בגוון לבן, ללא ידיות בולטות וכמעט מתמזג עם הקיר הלבן. מראה שמוריד מתחושת הכבדות שהייתה יכולה להיות לו, אם היה כולו עץ. בחלקו סגור ובחלקו ספריה פתוחה.ממול קיר הנגרות, מתוכנן בהמשך להיכנס מכשיר ספורט הליכון וכורסת ישיבה.


בסיום הפרויקט, רק נשאר לומר, כמה טוב שבאת הביתה.

 

קרדיטים: נגרות: גדי זילברמן - אצטרובל

צילומים: מרוה הרוש

אריחי קרמיקה ואביזרים סניטריים: חזי בנק

משרביה ארון חשמל : ענבל אריחים מצוירים.

גופי תאורה צבעוניים וייחודית: שירה הילר- שיבוצים

יתר התאורה: מחסני תאורה

דלתות פנים:  פנדור

ידיות: דומיסיל

מטבח: אביבי

שיש: Fervital – פרביטל

ספה – רוזטו

כורסאות הסלון, שולחן אוכל וכסאות: אסף רהיטים

שולחן סלון+מדפים – טורקיז

שידה וספריה בחדר אורחים - מוסקט

מיטות- הולנדיה

ספסל המקלחת - ספסלינה

תכנון ועיצוב: אפרת מורד

 
52 צפיות2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

כתבות וטיפים בעיצוב

ישירות למייל שלך

bottom of page